ดร.ธรณชนก เอื้อไพโรจน์กิจ
ผู้มีความรู้ความสามารถพิเศษ
E-mail: thornchanok.ue@lsed.tu.ac.th
ติดต่อ: 02 696 6739
ประวัติการศึกษา
• Ph.D. in Education Policy
King’s College London (UK)
• M.A. in Policy Studies in Education
UCL Institute of Education (UK)
• B.A. in Social Sciences (Education and Politics)
Durham University (UK)
ความสนใจทางวิชาการ
• กระบวนการนโยบายการศึกษา (Education policy processes)
• เสรีนิยมใหม่และการปฏิรูปการศึกษา (Neoliberalism and education reform)
• นโยบายการศึกษาเชิงวิพากษ์ (Critical education policy studies)
• วิชาชีพครูและการสร้าง/รื้อความเป็นวิชาชีพ (Teaching profession and the re/de- professionalisation of teachers)
• สังคมวิทยาการศึกษา (Sociology of education)
• อัตลักษณ์และอำนาจทับซ้อน (Intersectionality)
• การผลักดันอุดมศึกษาสู่ความเป็นสากล (Internationalisation of higher education)
• อัตลักษณ์ข้ามชาติ (Transnational identity)
• การเคลื่อนย้ายทางวิชาการและการเคลื่อนย้ายกลับ (Academic mobility and return mobility)
ความเชี่ยวชาญ
• กระบวนการนโยบายการศึกษา (Education policy processes)
• เสรีนิยมใหม่และการปฏิรูปการศึกษา (Neoliberalism and education reform)
• นโยบายการศึกษาเชิงวิพากษ์ (Critical education policy studies)
• วิชาชีพครูและการสร้าง/รื้อความเป็นวิชาชีพ (Teaching profession and the re/de- professionalisation of teachers)
• สังคมวิทยาการศึกษา (Sociology of education)
ผลงานทางวิชาการ
Uerpairojkit, T. (2024). The Deprofessionalisation of Teachers
in Thailand’s Education Reform [Doctoral Thesis].
King’s College London.
Bennett, S., Ichikawa, A., Lin, Y., Pannirselvam, M., & Uerpairojkit, T.*
(2023). Working towards inclusive definitions of
international students: Reflecting, refiguring and
reconceptualising as international students and r
esearchers. In J. Mittelmeier, S. Lomer, & K. Unkule (Eds.),
Research with International Students: Critical conceptual
and methodological considerations (pp. 11–20). Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003290803-3
Uerpairojkit, T. (2023). Mechanisms of Disempowerment:
Interrogating cultural logics producing the “tiny teacher” in
Thailand’s education system. In A. Tayeb, R. Metro,
& W. Brehm (Eds.), Education and Power in Contemporary
Southeast Asia (pp. 13–30). Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003397144-3
Uerpairojkit, T., & Burford, J. (2021). Constructions of náksèuk-săa:
Tracing contested imaginings of the Thai university student.
In R. Brooks & S. O’Shea (Eds.), Reimagining the Higher
Education Student: Constructing and contesting identities (pp. 45–61).
Routledge. https://www.routledge.com/Reimagining-the-
Higher-Education-Student-Constructing-and-Contesting-
Identities/Brooks-OShea/p/book/9780367426538
Burford, J., Eppolite, M., Koompraphant, G., & Uerpairojkit, T. (2021).
Narratives of ‘stuckness’ among North–South academic
migrants in Thailand: Interrogating normative logics
and global power asymmetries of transnational
academic migration. Higher Education, 82, 731–747.
https://doi.org/10.1007/s10734-020-00672-6
Burford, J., Uerpairojkit, T., Eppolite, M., & Vachananda, T. (2019).
Analysing the national and institutional policy landscape
for foreign academics in Thailand: Opportunity,
ambivalence and threat. Journal of Higher Education
Policy and Management, 41(4), 1–14.
https://doi.org/10.1080/1360080X.2019.1606881
Assapun, S., Uerpairojkit, T., & Burford, J. (2019). Teaching
democracy while students leave their shoes at the door:
Attending to mundane practices of power inequality in
Thai schools. In S. Riddle & M. W. Apple (Eds.),
Re-imagining Education for Democracy (pp. 128–141). Routledge.
Uerpairojkit, T. (2016). Forgotten Voices: The policy-practice gap
in Thailand’s education system through the perspectives
of its teachers [Master’s Thesis]. University College London.
Uerpairojkit, T. (2015). The Influence of Neoliberalism
and PISA on the Education of Thailand
[Bachelor’s Thesis]. Durham University.
รางวัลและความสำเร็จ
• King's Outstanding Thesis Prize (2024). King's College London, UK.
• Postgraduate Research International Scholarship (2018). King's College London, UK.
• Combined Honours in Social Sciences Research Prize (2015). Durham University, UK.
• King's Scholarship (2010). Government of Thailand.