ผศ.ดร.อดิศร จันทรสุข
คณบดี
อีเมล : jadisorn@tu.ac.th
โทรศัพท์ : 02-696-5000 ต่อ 6760
ประวัติ
• Ph.D. (Education) University of Otago, New Zealand
(ได้รับรางวัลวิทยานิพนธ์ยอดเยี่ยมของมหาวิทยาลัยประจำปี 2556)
• Certificate of Advanced Graduate Studies (Expressive Arts: Therapy, Education, and Consulting)
European Graduate School, Switzerland
• ศศ.ม. (จิตวิทยาการปรึกษา)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
• Certificate of Advanced Graduate Studies (Expressive Arts: Therapy, Education, and Consulting)
European Graduate School, Switzerland
• ว.บ. (วารสารศาสตร์) เกียรตินิยมอันดับสอง
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
ความสนใจทางวิชาการ
• ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ (qualitative methodologies)
• การวิเคราะห์วาทกรรม (discourse analysis)
• การวิจัยผ่านเรื่องเล่า (narrative inquiry)
• การพัฒนาคุณภาพอาจารย์ (academic development)
• ภาวะการนำ (leadership)
• การอุดมศึกษา (higher education studies)
• การเรียนรู้สู่การเปลี่ยนแปลง (transformative learning)
ผลงานทางวิชาการ
English
Trahar, S., Juntrasook, A., Burford, J., von Kotze, A., & Wildemeersch, D. (2019). Hovering on the periphery?:
‘Decolonising’ writing for academic journals. Compare: A Journal of Comparative and International
Education, 49(1), 149-167.
Burford, J., Juntrasook, A., Sriprachya-anunt, W., & Yeh, L. (2018). A contemplative approach to graduate
writing development: Reflections from Thai writing classrooms. Canadian Journal for Studies in
Discourse and Writing/Rédactologie, 28, 127-148.
Juntrasook, A. & Burford, J. (2017). Animating southern theory in the context of Thai higher education:
A response from Thailand. Higher Education Research & Development, 36(1), 21-27.
Nairn, K., Cameron, J., Anakin, M., Juntrasook, A., Wass, R., Sligo, J., & Morrison, C. (2015).
Negotiating the challenge of collaborative writing: Learning from one writing group’s mutiny.
Higher Education Research & Development, 34(3), 596-608.
Juntrasook, A. (2015). A journey in the land of the long white cloud: A Thai academic doing narrative
inquiry in Aotearoa New Zealand. In S. Trahar & Y. W. Ming (Eds.) Using narrative inquiry for
educational research in the Asia Pacific. Oxon: Routledge, 1-13.
Juntrasook, A. (2014). ‘You don’t have to be the boss to be a leader’: Contested meanings of leadership
in higher education. Higher Education Research & Development, 33(1), 19-31.
Juntrasook, A., Nairn, K., Bond, C., & Spronken-Smith, R. (2013). Unpacking the narrative of non-positional
leadership in academia via different analytical lenses: Hero and/or victim? Higher Education Research
and Development, 32(2), 201-213.
ภาษาไทย
ธนา นิลชัยโกวิทย์ และอดิศร จันทรสุข (2559). ศิลปะการจัดกระบวนการเรียนรู้เพื่อการเปลี่ยนแปลง:
คู่มือกระบวนกรจิตตปัญญา (พิมพ์ครั้งที่ 2). นครปฐม: โครงการผู้นำแห่งอนาคต
คณะวิทยาการเรียนรู้และศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
ธนา นิลชัยโกวิทย์ และอดิศร จันทรสุข (2552). ศิลปะการจัดกระบวนการเรียนรู้เพื่อการเปลี่ยนแปลง:
คู่มือกระบวนกรจิตตปัญญา. นครปฐม: ศูนย์จิตตปัญญาศึกษา มหาวิทยาลัยมหิดล.
อดิศร จันทรสุข (2552). สายธารทฤษฎีและแนวปฏิบัติการเรียนรู้สู่การเปลี่ยนแปลง: บรรณิทัศน์บทความ
วิชาการต่างประเทศ ระหว่างปี 1996 – 2008. นครปฐม: ศูนย์จิตตปัญญาศึกษา มหาวิทยาลัยมหิดล.
อดิศร จันทรสุข (2550). ทัศนคติที่สร้างสรรค์และทำลายวัฒนธรรมในการวิจารณ์ละคร. ใน ปาริชาติ
จึงวิวัฒนาภรณ์ (บรรณาธิการ) จากเวทีละครสู่เวที การวิจารณ์: รวมบทความวิชาการ (หน้า
251 – 263). กรุงเทพ: สำนักพิมพ์ชมนาด.
อดิศร จันทรสุข (2548). การเรียนรู้ผ่านศิลปวัฒนธรรมชุมชน. ใน ปาริชาติ วลัยเสถียร (บรรณาธิการ)
กระบวนทัศน์ใหม่กับการเรียนรู้ของชุมชน (หน้า 107 – 114). กรุงเทพ: โครงการเสริมสร้างการ
เรียนรู้เพื่อชุมชนเป็นสุข.
อดิศร จันทรสุข (2548). การปลูกฝังคุณธรรมในเด็กปฐมวัยผ่านกระบวนการสร้างสรรค์ของแกนนำ
โรงเรียนวิถีพุทธ. กรุงเทพ: ศูนย์ส่งเสริมและพัฒนาพลังแผ่นดินเชิงคุณธรรม (ศูนย์คุณธรรม)
สำนักงานบริหารและพัฒนาองค์ความรู้ (องค์การมหาชน).
ปาริชาติ จึงวิวัฒนาภรณ์, พจนีย์ ฉัตรชัยวิวัฒนา, ภัทร ด่านอุตรา และอดิศร จันทรสุข (2547). การวิจารณ์
ในฐานะพลังทางปัญญาของสังคมร่วมสมัย: บทวิเคราะห์และสรรนิพนธ์ สาขาศิลปะการละคร.
กรุงเทพ: สำนักพิมพ์ ณ เพชร.
การนำเสนอผลงานในเวทีวิชาการ
Juntrasook, A. (2014). Heroes of the academy? Narratives of heroic leadership. Paper presented at the Narrative Matters Conference, Paris, 23 – 27 June 2014.
Juntrasook, A. (2012). I’m one of those uppity bitches! Narratives of leadership and academic identities. Paper presented at Academic Identities Conference, Auckland, 25 – 27 June 2012.
Juntrasook, A. (2012). If everyone is a leader, then who follows? What can narratives of academic leadership tell us about lives in academia? Paper presented at the Narrative Matters Conference, Paris, 29 May – 1 June 2012.
Juntrasook, A. (2010). Unpacking the complexities of leadership in academic life through the multiple lenses of narrative analysis. Paper presented at Contemporary Ethnography Across the Disciplines, Hamilton, 17 – 19 November 2010.
Juntrasook, A., Bond, C., & Spronken-Smith, R. (2009). Leadership with/out position: Researching leadership in academic work. Poster presented at New Zealand Postgraduate Conference, Wellington, 20 – 21 November 2009. **Received Outstanding Visual Presentation Award
Nilchaikowit, T. & Juntrasook, A. (2009). The art of contemplative-oriented transformative facilitation: A perspective from Thailand. Paper presented at 8th International Transformative Learning Conference, Bermuda, 18 – 20 November 2009.
Juntrasook, A. (2006). The Role of the Arts in Facilitator’s Professional and Personal Development. Paper presented at Thailand Art Therapy Conference 2006 at Silpakorn University, Bangkok, Thailand. 17 – 21 March 2006.
Juntrasook, A. & Niyom, P. (2005). RE-Learning Community: Developing a Model of Integrating Contemplative Practice in Higher Education. Paper presented at 19th International Conference on Learning Organization in a Learning World 2005 at King Mongkut’s University of Technology Thonburi. 18 – 22 April 2005